همشهری آنلاین- ندا انتظامی: تا زمان نگارش این گزارش ( این گزارش شنبه ۱۷ اسفند نوشته شده است) ۶۶هزار نفر از کنسرت «با من بخوان» دیدن کردند. این رقم گواه این است که این کنسرت به خوانندگی علیرضا قربانی یکی از کنسرتهای پرمخاطب و پرطرفدار این روزهای دنیای موسیقی ایرانی است.
علیرضا قربانی به همراه گروهش ۷۸اجرا، تهران (۴۴تا) و شهرستانها (۳۴تا) داشتهاند که البته قرار بود تا پایان سال ۱۶اجرای دیگر هم با گروهش داشته باشد که بهدلیل شیوع ویروس کرونا این اجراها لغو شد. دیدن و شنیدن کنسرت «با من بخوان» با مدیریت علی رضوی و کارگردانی رضا موسوی با آهنگسازی حسام ناصری تجربه جدیدی را برای مخاطب رقم زد. اردیبهشتماه سال ۹۸علیرضا قربانی بعد از ۲سال دوری از فضای کنسرت بهمدت ۹شب به تالار وحدت آمد. اجرای او با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد. استقبال به اندازهای بود که گروه به کاخ سعدآباد رفتند و ۳۴شب برای مخاطبان خود برنامه اجرا کردند. طی این مدت درشهرستانهای بیرجند، اصفهان، شیراز، اهواز، آمل، ساری، گرگان، تبریز، ارومیه، اردبیل، انزلی، قزوین و اراک هم به اجرای کنسرت «با منبخوان» پرداختند.
کنسرت «با من بخوان» علاوه بر عناصر شنیداری از عناصر دیداری و بصری هم بهره برده است. ایده این کار از دوسال پیش زده شد اما برای گروه اجرایی این کار همواره در جریان است و هربار تغییرات جدیدی به اجرا اضافه میشود. رضا موسوی، کارگردان این کنسرت طی ۴سال بیش از ۱۴کار با علیرضا قربانی داشته است که برخی برگزاری کنسرت و موزیک ویدئو بوده است. او کارگردانی کلیپ «فروغ» و «دخت پریوار» به خوانندگی علیرضا قربانی را هم برعهده داشته و حال طراحی و کارگردانی آخرین کنسرت علیرضا قربانی با پشتوانه کارهای قبلی برعهده اوست؛ «ما زبان همدیگر را پیدا کردهایم و گروهی کار میکنیم.»
موفقیت «با من بخوان» مدیون نوازندهها، تیم کارگردانی، تیم فنی (شامل نور و صدا)، تیم اجرایی، پشتیبانی و انتظامات، تبلیغات، گرافیک، عکاس و فیلمبردار و ... است که البته پشتوانه قوی علیرضا قربانی را هم باید به آن اضافه کرد؛ «تنها کار برای من مهم نبود بلکه برای من و گروه، تفکر پشت اثر مهم بود. علیرضا قربانی بسیار حمایتگر است و کل گروه را حمایت میکند. کار را میسپرد و دخالت هم نمیکند.» رضا موسوی پشتوانهای به اسم تئاتر دارد. به همین دلیل او عناصر بصری از طراحی صحنه گرفته تا میزانسن و نحوه نشستن نوازنده را برای این کنسرت طراحی و اجرا کرده است؛ «براساس تحقیقاتی که انجام دادم و فیلمهایی که از عکسالعمل مخاطب حین دیدن کنسرت گرفتم، در کنسرتها و اجراهای باکیفیت نزدیک به ۳۰درصد مخاطبان بعد از ۱۵الی ۱۷دقیقه صحنه را از دست میدهند، گویی در خانه هستند و فقط موزیک گوش میدهند و گاهی هم به موبایل نگاه میکنند. اما بعد از ۲۳دقیقه ۶۰درصد مخاطبان صحنه را رها میکنند و تعداد خیلی کمی از مخاطبان با تمرکز کنسرت را دنبال میکنند.» به گفته موسوی، این امر طبیعی است؛ «طبیعی است چون بعد از مدتی نوازنده، خواننده تکراری میشود و این باعث قطع ارتباط میشود. ما این چرخه را شناسایی و سعی کردیم با طراحی عناصر بصری مخاطب را نگه داریم، او را در فضا میچرخانیم و در نتیجه مخاطب ارتباطش را با کنسرت از دست نمیدهد. مخاطب احساس میکند هم میبیند و هم میشنود؛ در نتیجه در طول کنسرت او فعال است و به همین دلیل حالش هم در طول کنسرت و هم بعد از کنسرت خوب است.» سؤال اینجاست که آیا این عناصر بصری باعث نمیشود که توجه مخاطب از موسیقی که عنصری شنیداری است پرت شود و به صحنه بیشتر توجه کند. موسوی مخالف این حرف است؛ «در تمام دنیا به صحنه توجه میکنند؛ نورپردازی، اکت روی صحنه، وسایل صحنه و حرکات موزون. حالا ما نمیتوانیم حرکت و جنبش به آن شکل را داشته باشیم، به همین دلیل سعی کردیم که با نورپردازی و طراحی صحنه متنوع و جاگذاری نوازندهها این عناصر جذاب را ایجاد کنیم.» او با اشاره به جاگذاری سنتی نوازنده روی صحنه که سالهاست به شکل نیمدایرهای رو صحنه اجرا میشود به شکل جدید و متنوع جاگذاری نوازنده در کنسرت «با من بخوان» اشاره کرد: «من جایگزینی متنوع از نوازندهها را طراحی کردم که استقبال هم شد.»
شاید پیشینه تئاتری او بر عنصر موسیقایی کنسرت غلبه کرده باشد؛ «اصلا اینطور نیست و این امر برای من جالب نیست که چون تمایل تئاتری دارم طراحی و کارگردانی کنسرت را به سمت تئاتر ببرم. ما در این کنسرت جز طراحی صحنه، هیچ المان تئاتری نداریم. تلاش من این است که کنسرت ترکیبی از موسیقی و المانهای بصری باشد. اگر این دو باهم ترکیب شوند اتفاق درستی میافتد اما اگر ترکیب درست صورت نگیرد پروژه شکست خورده است که استقبال مردم از این کار نشان داد اتفاق موسیقی و المانهای بصری به خوبی صورت گرفته است.»
- داستان لغو خودخواسته کنسرت
نزدیک به ۱۶بار کنسرت «بامن بخوان» بهدلیل استقبال مخاطب تمدید شد. اما دو لغو خودخواسته و ناخواسته هم در پرونده کاری این کنسرت وجود دارد. لغو خودخواسته به دیماه امسال برمیگردد. قرار بود این کنسرت در دیماه امسال مجددا اجرا شود اما قربانی طی یادداشتی «از وقایع هولناک و غیرقابل باور روزهای اخیر» سخن گفت و اعلام کرد: «اجرای این مجموعه حق مطلب این روزها را ادا نمیکند.» او که همواره در کنار مردم است اعلام کرد که اجرای این کنسرت را لغو میکند تا «قطعات، کاملتر شده تا هم حزن خانوادههای این عزیزان را التیام باشد و هم در حافظه جمعی تاریخی کشور این فاجعه غیرقابل باور به زبان موسیقی ثبت شود.» به همین دلیل علیرضا قربانی، قطعهای در سوگ جانباختگان هواپیمای اوکراینی با نام «عاشقانه نیست»، با ترانه اهورا ایمان و موسیقی حسام ناصری به یاد جانباختگان و بازماندگان فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی منتشر کرد و قرار شد این اثر در کنسرتهای اسفند «با من بخوان» به همراه تغییرات دیگری اجرا شود. اما این اجرا بهدلیل شیوع ویروس کرونا تنها یک شب در تالار وحدت اجرا و مابقی اجراها ناخواسته لغو شد.
نظر شما